tiistai 21. tammikuuta 2014

Tuorepuuro & Lindströmin pihvit (ohjeita)

Moi! 

Se mun pelkäämä flunssa on nyt sitten saapunut. Ihmettelinkin miten olin eilen niin väsynyt ja kaikkialle särki. Aamulla kun heräsin, olin ihan kylmissäni peiton alla, vaikka päällä mulla oli onepiece, villasukat ja paksu peitto! Nenä oli ihan tukossa. Oli pakko hyväksyä se, että tämä päivä mun on lepäiltävä sängyssä. Huomenna mun on jo pakko mennä kouluun vaikka puolikuntoisena, koska siellä tulee niin paljon kaikkea asiaa etten halua jäädä jälkeen. Joten nyt tosiaan vaan hulluna lepoa ja lämmintä juotavaa! 

Päätin tulla jakamaan teille kaksi kivaa ruokaohjetta. Mulle tuorepuuro oli aika uusi tuttavuus. Googlettelin ohjeita, miten saisin hyvän ja nälkää pitävän aamupalan nopeasti. No, eihän se puuron tekeminen niin kauaa aamulla vie - mutta mulla tuntuu hyvin uppoavan siihen aikaa. 

Tuorepuuron ideana on se, että ainekset sekoitetaan rasiassa, kansi päälle ja yön yli jääkaappiin! Siellä ne hiutaleetkin turpoaa rauhassa, ja aamulla on helppoa vain ottaa rasia jääkaapista ja lusikoida suuhun. Mä näin netistä monia monia tuorepuuron ohjeita, älyttömän yksinkertaisia. Puuron voi kasata vaikka omista lempparijutuista tai mitä sattuu kaapissa olemaan (kuten minä parina kertana). Mun pari viime aikaista puuroa on olleet seuraavanlaiset: 
- pohjalle banaani pilkottuna / satsuma
- muutama ruokalusikallinen turkkilaista jogurttia
- pari lusikallista raejuustoa
- pieni kourallinen maapähkinöitä
- 1 dl kaurahiutaleita 
- 1dl maitoa 
Ja sekoitus! 

Ja ihan ehdottomasti kannattaa erilaisia ohjeita googletella ja rakentaa itse omanlaisensa. Mä ajattelin käydä jokin päivä kaupassa hakemassa ihan tätä varten jotkin kivat ainekset. Yhdestä blogista bongasin sellaisenkin, että oli proreiinipatukkaa pilkottu sekaan. Hauska ajatus :) tää puuro on ollut mulle kyllä pelastus. Yleensä mulla on ollut jo hirveä nälkä pyöräilyn jälkeen koululla.



Ripottelin kuvaa varten vielä vähän maapähkinöitä päälle ;-) 

Toinen ohje, minkä haluan teille jakaa on Lindströmin pihvit. Joskus lapsena mä maistoin niitä einespihvejä, ja inhosin niitä niin lujaa! Nyt kun oon muutaman kerran tehnyt näitä itse, nämä ovat suurta herkkua kyllä :) tietysti nämä voisi tehdä ihan tuoreista punajuurista, mutta mä olen ollut niin laiska, että oon käyttänyt vaan valmiiksi viipaloituja purkkipunajuuria. 

Tarvitset: 
- Jauhelihaa (itse teen yleensä 700g paketista, riittää kahdelle henkilölle pariksi päiväksi) 
- korppujauhoja
- 2 kananmunaa (jos teet esim. 400g jauhelihapaketista, yksikin voi riittää)
- mausteita oman mielen mukaan; suolaa, pippuria
- siivutettuja tölkkipunajuuria, n. 400g

1. Laita uuni 225 asteeseen. Ota valmiiksi esille pelti ja siihen leivinpaperi. 

2. Mittaa kulhoon n. 1,5dl vettä (itse yleensä vain laitan vettä summamutikassa, ei ole niin tarkkaa) sekä kaada kulhoon korppujauhoja sen verran, että vesi turvottaa jauhot. Eli ei niin, että jauhot peittävät kokonaan veden mutta ei myöskään niin, että vettä on reilusti suhteessa korppujauhoihin. Anna turvota 5min. 

3. Kaada jauheliha kulhoon ja sekoita turvonneiden korppujauhojen kanssa (itse sekoitan kädellä, niin korppujauhoja tulee varmasti vähän kaikkialle)

4. Lisää 2 kappaletta kananmunia. Sekoita taas.

5. Lisää mausteita. Ripaus suolaa ja pippuria. Myös muuta, mikäli tahdot. Sekoita. 

6. Laita kulho odottelemaan jääkaappiin. Pilko punajuuriviipaleet pienemmiksi paloiksi (mä olin taas laiska ja mun joistakin paloista tuli vähän isompia) 

7. Kaada pilkotut punajuuret kulhoon jauhelihan sekaan. Sekoita kädellä. Älä pelkää, vaikka punajuuri värjääkin kätesi! Lähtee kyllä pois kunnon pesulla ;-) 

8. Muotoile pellille pihvejä. Yritä tehdä suurinpiirtein saman kokoisia ja paksuisia, niin ovat kypsiä samaan aikaan. Jos teet isommasta satsista, joudut luultavasti tekemään muutaman pellillisen. Pihvien ollessa pellin päällä, laita ne uuniin ja anna olla n. 15min.

9. Mikäli tahdot vielä laittaa päälle minun rakastamaani aurajuustoa tai sinihomejuustoa, ota pihvit pois uunista hieman ennen kuin aika on täynnä, laita päälle aurajuustoa ja takaisin uuniin pariksi minuutiksi. 

Pihvien kanssa voi tarjota salaattia, perunoita, perunamuusia... :) 




Tässä vielä tylsästi sama kuva kuin eilen :-) 

Mukavaa päivää, palailen illalla! 

5 kommenttia:

  1. Kiva lukea tuosta "puurostasi".

    Mun aamupala on aika usein maustamaton jukurtti, Valo24:n mustikkapellavarouhe ja Lidlin Fruit compote (marjakiisseli, joka on aika tiukkaa kamaa enkä kiisselinä pidä). Noita kahta ainesta laitan ruokalusikallisen. Yllättävän hyvin pysyy nälkä. Tuosta pellavarouheesta saan kuitua ja omega kolmoset.

    Mutta pitää varmasti joskus kokeilla tuota sun systeemiä. Kaurahiuteleista en tiedä voinko syödä. Pitää testata. Vatsa ei kestä ruista eikä vehnää, mutta kaura pitäisi tutkia jossain välissä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun pitää kokeilla tuota sunkin aamupalaa. :) kuulostaa hyvältä!

      Mä oon huomannut sen, että mun vatsa ei kestä ruisleipää. Menee heti tosi kipeäksi.

      Poista
  2. En oo vielä uskaltanut kokeilla laittaa raejuustoa puuroon. Onko ihan hirveätä (maultaan/koostumukseltaa)? Ei viittis pilata muuten hyvää puuroa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. P.S. aion ehdottomasti kokeilla tota Lindströmin pihvi -reseptiä :)

      Poista
    2. Mä en ole sitä raejuustoa kovinkaan erottanut sieltä seasta :) joskus sattuu sellainen kohta, mutta ei se mun mielestä maistu pahalta. Saahan siihen laitettua aamulla vähän mehukeittoa, jos tykkää makeammasta. :) tosi kiva, jos kokeilet pihvejä!! Ne on tosi ihania :)

      Poista

Kiitos kommentista <3